Connect with us

Rita Ora “ORA” (Ultimate Music Review) [Spanish / English]

Rita-Ora-ORA-Official-Album-Cover

Blog

Rita Ora “ORA” (Ultimate Music Review) [Spanish / English]

Por fin hemos podido degustar el tan esperado debut discográfico de la albanesa-británica Rita Ora originalmente llamado “ORA“. Una cantante que ha sido creada por la factoría Roc Nation, y digo creada por que aunque estaba en su planté de artistas desde 2009 no ha sido hasta este año que han decidido catapultarla a la fama generando dosis de hype a todas horas, comenzando por su más que parecido, tanto artístico como en sus estilismos, a su compañera de discográfica Rihanna y finalizando por todos los novios o amantes que se le han adjudicado, desde Bruno Mars pasando por Drake hasta terminar por su actual pareja el hermanísimo Rob Kardashian. Aunque lo importante no es el hype que se genere, el hype ayuda pero no lo es todo, lo importante siempre es al fin y al cabo la música que presente y que consiga cautivar al público y eso si lo ha logrado, desde su presentación en sociedad con “Hot Right Now” junto al productor británico DJ Fresh, vinieron “R.I.P.” junto a Tinie Tempah y el último “How We Do (Party)“, todos han conseguido llegar fácilmente a lo más alto de la lista oficial británica de sencillos. El álbum que se puso a la venta en iTunes el 27 de agosto sigue la pauta del último trabajo discográfico de Rihanna “Talk That Talk” (2011), una estructura demasiado parecida con versión deluxe incluida y compartiendo listado de productores y colaboradores.

“Facemelt” inicialmente llamado “Facemelt (Intro)“. Aquí nos encontramos el “Birthday Cake” de Rita Ora. Ella no podía ser menos que la de Barbados y por tanto ha decidido meter una de las canciones que cuya demo se filtró a principios de año en su versión inacabada de 1:33 minutos. Una canción electrónica contundente y vulgar, muy alejada del sonido que nos tenía acostumbrados con sus dos primeros sencillos oficiales. Seguramente su versión completa con alguno de su ex-amantes como colaborador acabe siendo single para las radios urban de Estados Unidos. Un buena táctica pero por desgracia nada original debido a que sigue jugando a la semejanzas con Rihanna.
“Roc the Life“, otra de las canciones que ya conocíamos la cual ha cantado junto a “Facemelt” en los diferentes directos que ha ido haciendo a lo largo de este año en varios festivales. La canción producida por Terius Nash es pop del fácil, fresco y adictivo, tan penetrante y ligero que te conquista desde la primera escucha. Con un estribillo tan pobre que se dedica solo a repetir, “While I roc the life li li la la li li life“. Fue lanzado como single promocional solo en el Reino Unido unas semanas antes del lanzamiento del álbum. Con altas posibilidades de convertirse en sencillo oficial.

“How We Do (Party)” inicialmente llamada “Party & Bullshit“. Más de 10 compositores han necesitado para crear este hit veraniego que utiliza el sample del hit de Notorious B.I.G. de 1993 “Party and Bullshit” y que fue lanzado como segundo sencillo oficial en el Reino Unido y como primer en Estados Unidos el cual no ha llegado a despegar. Una canción dulce como un algodón de azúcar, que recuerda a producciones de la talla de “Domino” de Jessie J o “Last Friday Night (T.G.I.F.)” de Katy Perry.

“R.I.P.” (feat. Tinie Tempah), carta de presentación en el mercado anglosajón, una contundente producción urban pop co-escrita por Drake y producida por Stargate que utiliza el sample de Nneka de su canción “Heartbeat“. Canción con polémica incluida tras el anuncio de Rihanna que ese track era un canción que Drake la había escrito para ella. Todo eso sumado a la excelente composición y sonido, consiguieron el primer gran hit de Rita Ora que se plantó durante dos semanas consecutivas en lo más alto de la lista de singles de Reino Unido, también ha sido lanzada en Estados Unidos, sin éxito por el momento.

“Radioactive“, con esta producción de Greg Kurstin y escrita por Sia Furler encontramos uno de las mejores canciones del álbum. El tercer sencillo confirmado que será lanzado en septiembre cuenta con todas las papeletas para conquistar de nuevo el número 1. Esta canción con un sonido pop dance totalmente inspirada en “Titanium” de David Guetta cuenta con un perfecto estribillo al ritmo de “Palms to the sky,  you and I, you know, I feel it, I feel it, feel feel it. We rise tonight“.

“Shine Ya Light” otra de las canciones que ya conocíamos de la artista que ha presentando en varios festivales. Una producción de Chris Loco, Fraser T. Smith y LPcon con toques pop y electrónica que en directo enganchaba pero que en su versión final deja mucho que desea. Para mi gusto es demasiado plana, le falta potencia y por consiguiente pierde toda su gracia. Creo que podría haber sido una gran canción si tuviera un poco más de ritmo. Te enganchará por su “Eh, ah, eh, ah, Eh, oh, a shining star, Eh, ah, eh, ah, Don’t matter where you are“.

“Love and War” (feat. J. Cole) junto a la colaboración de su compañero de discográfica J. Cole, utilizan la clásica formula de canción pop más rapero, una producción co-escrita por la creadora de hits Ester Dean pero que está vez se ha quedado en el intento, otra vez peca de plana y bastante aburrida, donde la voz de Rita parece cansada y que la esté cantando sin ganas. Podría ser single, aunque le auguro poco éxito.

“Uneasy” se podría describir como el primer gran experimento de su carrera, una canción pop peculiar, donde Rita se atreve a rapear y la cual ha sido co-escrita por la propia cantante. El resultado es un track fácil de escuchar pero que es francamente “Uneasy” que te consiga cautivar a primera escucha.

“Fall in Love” (feat. will.i.am) esta producción lleva la etiqueta Black Eyed Peas marcada de principio a fin, con un sonido que podría recordar a “Big Fat Bass” de Britney Spears pero más descafeinada, es una mezcla de pop y electrónica contundente al estilo de tantas y tantas producciones con una sobrecarga de auto-tune, esta vez por suerte la voz de Rita sigue sonando decente.

“Been Lying” primera balada del álbum, piano, pop sin complicaciones, puro y limpio. Una canción sincera co-escrita por la propia cantante donde por fin podemos escuchar la voz de Rita Ora en su máximo esplendor. Aunque la canción es bastante simple y plana con un estribillo que deja mucho que desear que se dedica a repetir hasta la saciedad “I’ve been lying, lying to you, Baby i’ve been lying, lying to me, too“, es fácil de escuchar y te gustará desde la primera escucha. No sería una buena candidata para single pero es una canción que le llegas a coger cariño.
“Hello, Hi, Goodbye” segundo experimento del álbum, mezcla de pop y bachata, con una base que parece hecha para la segunda parte de “Obsesión” del grupo americano Aventura. Es una canción sencilla y bastante aburrida, con un estribillo repetitivo “And now it’s hello, hi, goodbye, My heart has no room for love, so i’m saying, hello, hi goodbye“.
“Hot Right Now” (DJ Fresh feat. Rita Ora) a estas alturas de la película y como cierre de la versión estándar del álbum, su discográfica ha decidido meter el hit que catapulto a la fama a la cantante, su colaboración con DJ Fresh, una excelente producción dance, muy pegadiza y que ha cautivado a medio Reino Unido. Sin duda un pelotazo para las pistas de baile al ritmo, “Put your hands in the air if you want it right now, cuz is hot right now“
“Crazy Girl” primer bonus de la versión deluxe, esta canción se utiliza una base con un sonido dance noventero que me recuerda al clásico “Children” de Robert Miles. Una buena producción firmada por David Taylor, Terius Nash y Thomas Pentz, que aunque peca de plana, consigue crear una atmósfera diferente que hasta ahora no habíamos podido escuchar en el álbum.

“Young, Single & Sexy” canción pop/R&B al más puro estilo JoJo. Contiene ese sonido de principios de siglo donde la música electrónica todavía no estaba de moda en el entorno mainstream. Una canción simple y sin más complicación, fácil de escuchar. Con un estribillo que repite una y otra vez “I’m Young, Single & Sexy“.
“Meet Ya” última canción del álbum, cierre de la versión deluxe y último experimento. Aquí la cantante muestra su sonido más cercano a la acústica, un terreno que sabemos que se defiende estupendamente, pero el problema llega cuando la canción parece sacada de un álbum infantil de cuenta cuentos. Un despropósito de tema que pudiendo incluir versiones acústicas de los tres números 1, los fans lo hubieran agradecido, añade esta canción que no encaja para nada con el resto del álbum.

Resumiendo, “ORA” es un buen álbum pop, un buen álbum debut, pero extremadamente sobrevalorado, no es culpa de la artista, sino que tras generar este nivel de hype con sus tres primeros sencillos y los buenos resultados obtenidos en el Reino Unido, me esperaba más. Quizá esperaba más hits y menos relleno. El álbum peca de plano y aburrido, la voz de Rita en la mayoría de canciones apenas luce cuando en directo las canciones que hemos escuchado “Facemelt“, “Shine Ya Light” y “Roc the Life“, suenan mil veces mejor.  Sabiendo que Rita es buena haciendo acústicos, me parece muy mal elegido no incluir como extra ninguna versión acústica de sus sencillos y en mi opinión Roc Nation va a seguir la misma estrategia promocional que utiliza con su mina de ora Rihanna. Un álbum tras conseguir los número 1 en los primeros sencillos pre-lanzamiento del álbum, se lanzará un o dos sencillos más, como mucho, para seguidamente empezar la grabación de su próximo álbum de estudio que verá justo un año después del lanzamiento del anterior. Por tanto sabemos que el debut “ORA” tendrá una esperanza de vida corta, que tras el anuncio de “Radioactive” como tercer sencillo oficial, quizá llegará otro y poco más.

_________________________________________________

Finally we have tasted the so expected debut of the Albanian-British Rita Ora, originally called “ORA“. A singer made by the Roc Nation factory, and I say made because even if she was in their list of artists since 2009 it hasn’t been until this year that they have decided to catapult her to the fame generating doses of hype anytime, beginning with her resemblance, both in an artistic and styling way, with her label mate Rihanna and also with all the boyfriends or lovers that she has had, going from Bruno Mars, Drake and ending with his current lover, the Kardashian’s brother Rob.

Though the important thing is not the hype that it generates, the hype helps but isn’t everything, after all the important thing is always the music she presents and captivates the public and she already made that, since her first presentation with “Hot Right Now” with the British producer DJ Fresh, then came “R.I.P” with Tinie Tempah and the last one “How We Do (Party)”, every one of them have reached easily the top of the official British single list.
The album that was released on Itunes on the 27th of August follows the standard of the last work of Rihanna “Talk That Talk” (2011), having a resemblance in the structure with a deluxe version included and sharing a list of producers and collaborators.

“Facemelt”, initially called “Facemelt (Intro)”. Here we find the “Birthday Cake” of Rita Ora. She couldn’t have been less than the Barbados artist and consequently she decided to put one of the songs which demo leaked in the beginning of the year with an unfinished version of 1:33 minutes. A stunning and ordinary electro song, that goes far beyond the sound we have been used to listen to with her two official singles. Probably its complete version with one of his ex-lovers as collaborator will end up being a single for the urban radios of the US. A good strategy but unfortunately not so original due to the resemblances with Rihanna.

“Roc the Life“, another song that we already knew and which she has sang with “Facemelt” in some live shows that she has been doing all around this year in a couple of festivals. The song produced by Terius Nash is an easy pop, fresh and addictive, so penetrating and light that captivates you with the first spin. With a poor chorus where she dedicates herself to repeat, “While I roc the life li li la la li li life”. It was released as a promotional single just in the UK a few weeks before the release of the album. With high possibilities of turning itself in an official single.

“How We Do (Party)”, at the beginning called “Party & Bullshit”. More than 10 composers were needed to create this summer hit that samples another Hit from Notorious B.I.G from 1993 “Party and Bullshit” and that it was released as a second official single in the UK and as first single in the US but unfortunately hasn’t taken off very well. A song sweet as cotton candy, the song remembers productions like “Domino” from Jessie J or “Last Friday Night (T.G.I.F.)” from Katy Perry.

“R.I.P.” (feat. Tinie Tempah), presentation letter in the UK market, a blunt production urban pop co-written by Drake and produced by Stargate that samples a song called “Heartbeat” by Nneka. A controversial song due to Rihanna’s announcement saying that that track was written by Drake to her. All of that added to the excellent composition and sound achieved the first big hit of Rita Ora, where it stranded during two consecutive weeks in the highest position of the UK singles list; it has also been released on the US, without success for now.

“Radioactive“, with this Greg Kurstin production and written by Sia Furler we find one of the best songs on the album. The 3rd confirmed single that will be released this September has all the chances to conquer the new number 1. The song has a pop-dance sound completely inspired in “Titanium” from David Guetta and a perfect chorus to the rhythm of “Palms to the sky, you and I, you know, I feel it, I feel, it, I feel it, feel feel it. We rise tonight”.

“Shine Ya Light”, another one of the songs that we already knew from the artist due to its presentation in some live shows. Counts with a production of Chris Loco, Fraser T. Smith and LPcon with some pop and electro touches, which was a total banger in its live version but not so much with the final one. For my taste is too flat, there’s a lack of power and consequently it loses everything it could have been. I think that it could have been a great song if it would have had a little more rhythm in it. Even though you’ll find some catchy parts like “Eh, ah, eh, ah Eh, oh, a shining star, Eh, ah, eh, ah, Don’t matter where you are”.

“Love and War” (feat. J. Cole), with the collaboration of his label mate J. Cole, they use the typical formula of pop song + rapper, a production co-written by the hit maker Ester Dean, but this time she didn’t make it, again it is a flat and boring son, where Rita’s voice seems tired and like she’s singing it without meaning. It could be a single, though I wish it a few success.

“Uneasy”, it could be described as the first big experiment of her career, a particular pop song where Rita dares to rap and which has been co-written by the own singer. The outcome is an easy track to listen to but frankly “uneasy” to captivate you at first listen.

“Fall in Love” (feat. will.i.am), this production is tagged as Black Eyed Peas material from beginning to end, with a sound that could remind you to “Big Fat Bass” from Britney Spears but a lot less powerful, it is a mixture of pop and stunning electro pieces to the same style of so many other productions with an extreme baggage of auto-tune: this time, though, Rita’s voice keeps sounding decent.

“Been Lying”, first ballad of the album, piano and pop without complications, pure and clean. A sincere song co-written by the own singer where we can finally listen to Rita Ora’s voice at her best. Although the song is quite simple and flat, with a chorus that could have been so much better and where she keeps repeating “I’ve been lying, lying to you, Baby I’ve been lying, lying to me, too“. It is easy to listen to and you’ll like it since the first spin. It wouldn’t be a good candidate for being single but is a song that you can get fond of it.

“Hello, Hi, Goodbye”, second experiment of the album, a mix of pop and “bachata”, with a base that seems made for the second part of “Obsesión” of the American group Aventura. It is a simple and quite boring song, with a repetitive chorus “And now it’s hello, hi, goodbye, My heart has no room for love, so I’m saying, hello, hi goodbye“.

“Hot Right Now” (DJ Fresh feat. Rita Ora), having arrived here and as a closure of the standard version of the album, her label has decided to put here the hit that catapulted her to the fame, her collaboration with DJ Fresh, an excellent dance production, very catchy and that has captivated half United Kingdom. Without a doubt, a total club banger for every dance floor to the rhythm of “Put your hands in the air if you want it right now, cuz is hot right now“.

“Crazy Girl”, first bonus of the deluxe version, this song uses a base with a dance sound of the 90’s that reminds me the classic “Children” from Robert Miles. A good production signed by David Taylor, Terius Nash and Thomas Pentz. Even tough is quite flat, it achieves to make a different atmosphere that we haven’t been able to listen until now in the album.

“Young, Single & Sexy”, a Pop/R&B song to the style of JoJo. It contains that sound of the beginning of the century where electro music wasn’t at the order of the day in the mainstream zone. A simple song and easy to listen to. With a chorus that repeats again and again “I’m Young, Single & Sexy“.

“Meet Ya”, last song of the album, closes the deluxe version and it is the last experiment we’ll find. Here the singer shows her closest approach to an acoustic version, a field where she defends herself nicely, but the problem comes where the song seems taken of a fairy tale book. A shame, because she could have included acoustic versions of her three number ones and the fans would have appreciated it a lot more, but instead she adds this song that doesn’t fit at all with the rest of the album.

In short words, “ORA” is a good Pop album, a good debut but extremely overestimated, it’s not the artist’s fault, after generating this level of hype with her three first singles and the good results obtained in the United Kingdom, I expected a lot more.

Maybe I expected more hits and less filler songs. The album is flat and boring, Rita’s voice in the majority of the songs doesn’t even shine where we could all listened to “Facemelt”, “ Shine Ya Light” and “Roc the Life” in her live shows and it was a thousand times better. Knowing that Rita is a good acoustic singer, it seems like a bad idea not including as an extra any of her acoustic songs and under my opinion Roc Nation is going to follow up with the same promotional strategy of Rihanna.

An album after having achieved the number 1 in the first singles pre-release of the album, they will pop up another one or two singles, and then they’ll start the recordings of her upcoming studio album that will see the light a year after her previous release. That being said we all know that the debut “ORA” will have a short life. After the announcement of “Radioactive” as third single, maybe another one will follow up and that’s it.

Continue Reading
You may also like...
Adrian Cody

I'm Adrian Cody the owner and CEO of JosepVinaixa.com. I'm a journalist with massive admiration to music and its craft. I started this site primarily to cover music. But, I've seen more into the music and entertainment industry that people like you need to see. Hit me up on all socials!

More in Blog

To Top